http://ru.wikipedia.org |
Течения и направления в изкуството
Този термин „суперплоскост” използва
Такаши Мураками, който става и родоначалник на това направление. Дори са го
нарекли японския Енди Уорхол. С този термин се наименова един визуален език,
отличаващ творчеството на много негови (японски) съотечественици. Един
внимателен поглед показва как Мураками
използва естетиката аниме и манга от японската поп-арт култура. От друга, тези
„плоски” изображения имат началата си в традиционното японско изкуство.
Поп-артът за мен е илюстративно
изкуство в художествените средства, които ползва и аз лично не мога да си
обясня успехите на Уорхолд, по-скоро ги причислявам към демонстрационен маниер.
Мангата за мен е анимационен приом, по който си падат ентусиазирани тийнейджъри.
При пръв поглед, все пак,
„суперплоскостта” на Мураками е нещо различно, можеби заради нази
традиционалност, която намират в нея. В японската култура – казва той, - няма
обемни, триизмерни изображения. На нашите рисунки са свойствени изключително 2D
формите. И това е видно. Липсва обемност, дълбочина, всичко е пред очите и дори
мъничко наподобява на онзи източен маниер, присъщ на миниатюрите, които гледат
с окото на Бога (Аллах) на действителността – отгоре и „наравно”. (За този стил
много подробно и своеобразно художествено разказва Орхан Памук в книгата си „Името
ми е Червен”.
Мураками отива твърде далече, когато
споменава, че голямо влияние му е оказал… Бил Гейтс и неговата книга Бизнес със
скоростта на мисълта. Не съм я чел, но защо ли тук трябва да бъркаме и бизнеса.
Мураками въвежда и неологизма «Po-Ku
Revolution», формиран от „поп” и „отаку”, който трябва да характеризира
течението на японската поп-култура.
Ето две нагледни илюстрации, чийто
източник е http://www.art-top.ru , по
чиито материали е създадена и тази статия.
Ето и адреса на личния сайт на Мураками: http://www.takashimurakami.com/index.php
Няма коментари:
Публикуване на коментар