петък, 18 октомври 2013 г.

Палитри

Етимологията на думата идва от palitter (немски) или paleutr (фр), или, ако трябва да бъдем исторически коректни, не можем да не уважим мъртвия език: paleter (лат). Всичко това означава "пластинка", "дъсчица". 
Разбира се, това е мястото, където художникът разбърква боите си, за да направи от химическото вещество  душа, където да отрази своя дух и да... ама това не е обект на статията.
Обектът на статията е самата палитра. Открих употребяваните "дъсчици" на Големите и искам да ги споделя с вас. Когато ги разгледах, почувствах тръпка по гърба си. Вижте колко са различни. Може би всяка палитра отразява същността на своя ползвател и, може би, по своеобразен начин прилича на притежателя си, или пък той прилича на нея, както твърдят, че стопанинът прилича на кучето си.
Не съм открил такава информация, но за себе си съм сигурен, че върху палитрите, техния външен вид и особености, е "излята" много психология и това ги прави уникални за всеки художник, те са своеобразна "хиромантия" за съответния притежател и, нещо повече,   дори те биха могли да идентифицират художника като "дактилоскопия".
Едва ли ще ми повярвате, но палитрата на Ван Гаг (вижте я):


ми напомня на тази негова картина:

Пшеничено поле с кипариси

Палитрата на Дега (по рождение Дьо Га):



Обвинете ме, че виждам (предубедено) "Танцьорките":


Палитрата на Гоген (един мой приятел четеше името му като "Гогаин", за ужас на жена му - художничка):


... какво съм виновен, че виждам тук синьото на топлите морета и земното на островите, където са неговите екзотични "моделки". 

Някаква педантична подреденост в палитрата на Делакруа:



И, може би, има нещо символистично в палитрата на Гюстав Моро:



Алюзии - ще кажете и вероятно ще сте прави.
Но нали точно алюзиите правят от цветните петна нещо, което е свръх реалността, за да си обясним този пределно разбран свят по по-разбираем начин?

Няма коментари:

Публикуване на коментар