неделя, 16 юли 2017 г.

Бурлаки на Волге

Една безсмъртна картина на Иля Репин.
Оказва се, че всеки детайл в картината има своето значение.


Руското наименование “Бурлаки на Волге” може да се преведе като работници от артел, които влачат кораби срещу течението на река Волга. Артелът пък е основна форма на производствено обединение на граждани за правене на колективно стопанство на базата на обществени средства за производство - популярна стопанска организация през онова време.
Репин рисува тази картина от 1870 до 1873 година на базата на многочислени етюди, основно направени по време на неговото пътешествие по Волга.
Картината впечатлява с ярка реалистичност и грозната сила на протеста, зреещ в изобразеното общество.
Ето какво се забелязва в нея:



№1. Утъпкана крайбрежна полоса, по която ходят бурлаките (на руски Бечевник).. Император Павел е забранил по тази полоса да се строят огради и сгради, но и с това приключил грижата за този занаят. На картината не се виждат нито храсти, нито камъни, нито блатисти места в този участък, което може да се приеме за идеалния случай за тази полоса.




№2. Бригадир на бурлаците (на руски Шишка)
На това място поставяли ловък, силен и опитен човек, знаещ много песни. Прообразът на този персонаж е разпопеният поп Канин, както се вижда от запазените бележки на Репин. Бригадирът е начело на групата и придържа своя широк колан, с който дърпа кораба и задава ритъма на движение на останалите. Всяка стъпка бурлаците правели синхронно с десния крак и след това придърпвали левия. От това цялата група се поклащала. Ако някой  обърквал стъпката, всички спирали, събирали плещи и Шишка давал команда:
“Сено - слама!”
и всички възобновявали синхронното движение. От бригадира се очаквало голямо умение да приведе групата през тесни пътеки и препятствия.



№3.
Помощници на бригадира - в ляво и в дясно от него. Отляво е Илка - артелчик (снабдител на провизии) и изплащащ заплатите. По времето на Репина те са били по 30 копейки на ден. Това е все едно някой по онова време да пропътува с файтон в Москва от Заменка до Лефторово.




№4.
Осигурителен. Такива, като човека с лулата, още в началото на пътя успявали да похарчат заплатата за целия рейс. Като изпадали в дълг пред артела, те работили за храна и не се стараели особено. Това се вижда и на картината. Тялото на този персонаж стои по-изправено, което показва, че той не си дава труд, като останалите. А и лицето му е някак презрително.



№5

Ларка, младеж, който отговаря за кухнята и чистотата на корабната тоалетна (галюна). Той има своите задължения за повече от достатъчни, така че демонстрира убедително нежеланието си да бъде черноработник.




№6
Подобни бурлаци, като мъжът с торбичката с тютюн, са се срещали често. Те не пропускат момент да прехвърлят тежестта на другите.

№7. Отзад вървят надзиратели, които отговорно следят за недобросъвестни работници.





№8.
Косной. така наричат бурлака отзад. Неговата задача е да следи въжето да не се заплита по камъни и храсти на брега. Той гледа в нозете си и работи по собствен ритъм. За тази дейност са избирали опитни, но слаби или болни хора.




№№9-10
Тук се вижда баржата. На такива кораби нагоре срещу течението на Волга са превозвали елтонска сол, каспийска риба, тюленна мас, уралско желязо, персийски стоки (памук, коприна, ориз, сушени плодове). 
Групата бурлаци се избира в съответствие с теглото на баржата, като сметката е приблизително 250 пуда на човек. Така, че теглото, което теглят 11 бурлаци тежи не по-малко от 40 тона.
Твърди се, че към флаговете не са се отнасяли с необходимото внимание, и този, както се вижда, е наобратно.




№№11 и 13
Лоцманът - това е човекът, който е на щурвала и едновременно е капитан. Той заработва повече от всички бурлаци, взети заедно. Дава им указания и прави необходимите маневри. На картината той извършва заобикаляне на плитчина.
Другият до него (Водолив) е дърводелец, който поддържа и ремонтира съда, следи за опазването на товара, носи за него материална отговорност при товарене и разтоварване. По време на плаването той няма право да напуска кораба и замества собственика, като ръководи рейса от негово име.




№12.
Към момента баржата се води по бряг, който влиза и прави плитчина в реката. Лоцманът отпуснал баржата, за да заобиколи плитчината и се е отдалечил от брега. След минути въжетата ще се опънат съвсем и бурлаците ще трябва да задържат инерцията на съда. В този момент бригадирът (Шишка) ще трябва да изкомандва забавянето на кораба.


Вот пошли да повели,
Правой-левой заступили.
Ой раз, еще раз,
Еще разик, еще раз


(Ето тръгнахме и поведохме
Дясно-ляво тръхнахме нагоре
Още един път, още веднъж
Още мъничко, още веднъж)


№14
В момента платното е прибрано, защото има насрещен вятър, което прави труда на бурлаците още по-тежък.


№15
От ХVІ век било прието такива кораби да се украсяват със сложна дърворезба. Считало се, че тя помага за придвижването срещу течението на Волга. Най-добрите специалисти, по такава дърворезба, се занимавали с този занаят. Когато през 1870-та параходите заместили ветроходните баржи, майсторите-дърворезбари се скитали да търсят работа в Средна Русия, където създават трийсетгодишна епоха на великолепно дърворезбарство. След това резбата, изискваща висока квалификсация, отстъпила място на по елементарни украси, правени унифицирано с шаблон.

***
По материали на: : http://fishki.net/





Превод и коментар: 451degF

Няма коментари:

Публикуване на коментар